Max Neuhaus

 

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Time Pieces
Elusive sources and "Like" spaces

MN: ex:Times Square where he amplified a ventilation chamber of the subway to create a volume of activated space at street level. While invisible and not generally identified as a work of art, MN' environmental piece may be perceived aurally by attentive passers-by.
Music: can be described as a succession in time of arrangement of sound. The work of MN can be defined as an arrangement of sounds in space and an aural definition of place.The sounds installation are continuums in space.
Rather than locating a place for the audience, many of MN'installations were located where the unsuspected passer-by would enter into its sonic range.MN'work defines its space through the interval of sound and the viewer's discovery of what might be taking place. His installation, Times Sauare (1977), was one such intervention, in which electronically produced organ-like sounds are emitted from a subway grille at the intersection of Broadway and Seventh Avenue in New York. The sounds still continue 24 hours a day. In its visual anonymity, it becomes an integral part of the continuous sound environment, and,ultimately, part of the visual associations.


Water Whistle 1972 University of South Florida, Tampa: l'eau comme source sonore et à la fois comme conducteur du son à l'intérieur d'une piscine.


Drive-in-music 1967 Lincoln Parkway, Buffalo: sur un long parcours routier, il installe 8 sources sonores le long des travées d'arbres. Chaque voiture qui traverse cette fraction de chemin reçoit sur son poste de radio des sons modofiables tant par le moment du passage, de la position et de la vitesse de la voiture, que par la volonté de l'auditeur pouvant régler autrement son poste. Aucune voiture n'entend la même chose qu'une autre.


Installation sonore 1979 Museum of Contemporary Art, Chicago
"Deux passages, mis en évidence entre ombre et lumière, identiques dans leur forme, divergents dans leur esprit" 1993, son, installation en deux parties (dans escalier). capcMusée d'art contemporain Bordeaux. MN a conçu pour deux espaces-escaliers conduisant de la Grande Nef aux mezzanines, donc pour deux espaces symétriques, deux sculptures aux sonorités différentes. Il crée donc une réalité sonore dont le résultat pour le visiteur-auditeur est que les deux espaces, quoique identique, deviennent très différents pendant le temps de la perception sonore.


CAT: Galleria PERSANO juillet 1990


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